Wednesday, July 30, 2014

JALAN KE SYURGA




Seorang paderi Kistian yang baru tiba di sebuah kampung bertanya kepada seorang budak lelaki berkopiah.

Tanya paderi Kristian: “Boleh kamu tunjukkan saya jalan untuk pergi ke rumah Ketua Kampung? Saya baru saja tiba di sini”

Budak itu menjawab: “Boleh tuan. Tuan ikut jalan ini kemudian jalan lurus. Apabila tuan nampak serumpun pokok buluh, tuan belok ke kanan. Sampai saja di tepi sungai, tuan seberang sungai itu. Tuan jalan terus ke depan dan tuan akan ternampak rumah yang ada telaga di sebelah kiri. Itulah rumah Ketua Kampung tuan..”

Paderi mengucapkan terima kasih kepada budak itu. Lalu dia berkata: “Sebagai membalas budi baik kamu, mahukah kalau saya tunjukkan jalan ke syurga?”

Tujuan si paderi itu tidak lain tidak bukan adalah untuk menyampaikan ajaran Kristian kepada kanak-kanak tersebut.

Budak Muslim itu bertanya: “Benarkah tuan boleh menunjukkan saya jalan ke syurga?”

Paderi menjawab: “Memang itulah tugas saya setiap hari.”

Budak pintar menjawab:
“Bagaimana tuan mahu menunjukkan jalan ke syurga kepada saya sedangkan tuan sendiri bertanya kepada saya untuk pergi ke rumah Ketua Kampung?”

Hanya mereka yang telah berada pada jalan kebenaran sahaja yang mampu membimbing orang lain ke jalan yang benar.





No comments:

Post a Comment