Thursday, October 15, 2009

SEKETUL KEJU DAN SEHELAI TUALA KECIL

Seorang gadis datang menemui Rasulullah s.a.w. dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket bajunya. Dari raut wajahnya, gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat. Lalu Rasulullah menegurnya,"Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan seolah-olah kamu sedang menanggung kesakitan dan apa yang kamu sorokkan di tanganmu?"

Gadis tersebut menceritakan kepada Rasulullah s.a.w. "Ya Rasulullah! Sesungguhnya aku adalah seorang anak yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan ku menanggung kesakitan ini." Gadis itu menjawab.

"Jika tidak menjadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku." pinta Rasulullah.

Gadis itu kemudiannya menjelaskan, "Aku bermimpi berjumpa ibuku dalam neraka. Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta air kerana kepanasan api neraka menyebabkan peluh tidak sempat keluar dari tubuhnya kerana kekeringan air berlaku sekelip mata. " Gadis berhenti seketika menahan sebak.

"Kemudian aku melihat di tangan kiri ibuku ada seketul keju dan di tangan kanannya pula ada sehelai tuala kecil. Ibuku mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api neraka dari membakar tubuhnya. Aku pun bertanya kepada ibuku mengapa dia menerima balasan sedemikian rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran Islam dan isteri yang taat kepada suaminya.

Lalu di dalam mimpi tersebut, ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya, dia seorang yang amat bakhil. Hanya dua benda itu sahajalah iaitu seketul keju dan sehelai tuala yang pernah disedekahkan kepada orang fakir dengan ikhlas sepanjang hidupnya. Sedekah yang lain-lain dilakukan hanya untuk bermuka-muka dan menayangkan kekayaannya sahaja.

Aku terus mencari ayahku. Rupa-rupanya ayahku berada dalam syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat-lazat dan minuman dari telaga Nabi.

Semasa hidupnya, ayahku memang terkenal kerana sikapnya yang dermawan serta kuat beramal. Lantas aku mengadu kepadanya, "Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menanggung azab di neraka. Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia aku lihat ibu amat taat kepadamu dan menurut perintah agama kita."

Ayahku menjawab, "Sesungguhnya ayah dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik airpun kepada ibumu kerana demikianlah pembalasan di atas kebakhilan yang dilakukan olehnya ketika di dunia."

"Kasihankan ibuku yang sedang diazab, aku menceduk sedikit air menggunakan tapak tangan kananku lalu kubawa ke neraka untuk ku berikan kepada ibuku. Belumpun sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur."

"Aku terus tersedar dari mimpi dan aku dapati tapak tanganku betul-betul melecur teruk. Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah." Airmata gadis mengalir tanpa henti sewaktu bercerita kepada Rasulullah.

Kemudian Rasulullah s.a.w. meletakkan tongkat baginda ke atas tapak tangan gadis itu lantas baginda menadah tangan berdoa memohon kepada Allah. Rasulullah pun berdoa kepada Allah, sekiranya mimpi gadis itu benar, baginda mohon supaya Allah sembuhkan tangan gadis itu supaya dapat menjadi iktibar atau pengajaran kepada semua umat Islam.

Allah s.w.t. memperkenankan doa baginda maka tangan gadis itu pun sembuh. Baginda menasihatkan gadis,"Wahai anakku, pulanglah. Banyakkan bersedekah dan berzikir. Pahalanya engkau niatkan sedekah kepada ibumu. Mudah-mudahan segala dosanya diampunkan."

Perjuangan orang Melayu terdahulu telah melahirkan ramai jutawan Muslim pada hari ini. Semoga nikmat kekayaan ini dapat dimanfaatkan untuk agama, bangsa dan negara.





1 comment: