Tuesday, October 6, 2009

BUKAN ISLAM BACA AYAT SUCI AL-QUR'AN

Dilaporkan Ahli Parlimen Bagan Serai, N. Gobalakrishnan membaca ayat al-Qur'an dari Surah Ali Imran ayat 54 sewaktu berkempen di markas PAS Pilihanraya Kecil DUN Bagan Pinang.

Sebelum itu pada 4 April 2009 yang lalu, dalam ceramah di Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang, Ahli Parlimen Taiping yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Remis dari DAP, Nga Kor Ming juga menggunakan ayat suci al-Qur'an sewaktu bekempen.

Mengulas mengenai perkembangan tersebut, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom meminta supaya penggunaan ayat-ayat al-Qur'an secara sesuka hati oleh pihak yang tidak memahami Islam khususnya di pentas-pentas politik perlu dihentikan kerana ia jelas menyentuh sensitiviti masyarakat Islam di negara ini.

Menurut beliau lagi, sekiranya perkara itu dibiarkan ada kemungkinan ayat-ayat al-Qur'an akan terus digunakan oleh golongan itu dan akhirnya akan timbul suasana yang tidak tenteram. Beliau bimbang penggunaan ayat-ayat al-Qur'an secara sewenang-wenangnya amat sensitif dan kegagalan memberi tafsiran yang tepat hanya akan memburukkan keadaan apatah lagi dilakukan oleh golongan yang tidak faham tentang Islam.

Suasana begitu kritikal kerana semua pihak yang bertanding ingin menang dalam pilihan raya di Bagan Pinang.

Tan Sri Harussani Zakaria, Mufti Perak pula mengatakan parti PAS seolah-olah turut sama mempermainkan al-Qur'an kerana membenarkan ahli politik bukan Islam menggunakan ayat suci al-Qur'an dalam kempen mereka. Beliau menyifatkan perkara itu sama seperti menghina Islam dan umat Islam yang menjadi majoriti rakyat negara ini. Sekiranya dibiarkan perkara ini berlarutan, ia boleh mencemarkan imej Islam.

Datuk Nooh Gadot bekas Mufti Negeri Johor yang kini Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor menegaskan, kitab suci al-Qur'an tidak boleh dipermain dan diketawakan ntuk tujuan politik murahan.

Menurut beliau, tanggungjawab memelihara kesucian al-Qur'an terletak pada bahu umat Islam dan al-Qur'an menjadi petunjuk kepada orang yang bertaqwa.

Kata Datuk Nooh, al-Qur'an sepatutnya digunakan oleh ulamak dan ilmuwan Islam untuk menerangkan keadilan, kesederhanaan dan keindahan Islam kepada orang bukan Islam dengan harapan mereka menerima Islam tanpa paksaan. Bukan sebaliknya, orang bukan Islam pula merujuk pada al-Qur'an dan disampaikan pula kepada orang Islam.

Namun berlainan pula pandangan Naib Presiden PAS, Salehuddin Ayub. Beliau mempertahankan N. Gobalakrishnan, pemimpin PKR yang memetik ayat al-Qur'an dari Surah Ali Imran ayat 54 dengan mengatakan perbuatan itu tidak salah malah tidak bertentangan dengan prinsip Islam kerana bertujuan memperkuatkan hujjah.

Lantas Salehuddin menyifatkan golongan yang menyelar tindakan N. Gobalakrishnan sebagai berfikiran lapuk dan terkebelakang.

Beliau membawa contoh golongan Yahudi di Mesir juga memetik ayat al-Qur'an dalam ucapan mereka bagi menguatkan hujjah mereka.

Umat Islam confuse di antara pandangan ulamak berkelulusan agama dengan pendapat ahli politik Islam yang mendakwa di bawah kepimpinan ulamak.

Saya tetap menyatakan bahawa orang bukan Islam tidak boleh memetik ayat al-Qur'an dalam ceramah mereka dalam apa keadaan sekalipun.

Pertama: Tujuan N. Gobalakrishnan memetik ayat al-Qur'an tidak ikhlas sebaliknya hanya bermotifkan politik semata-mata. Niatnya hanya untuk menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat (PR) kononnya boleh menerima Islam sedangkan PKR sendiri tidak mahu menegakkan Negara Islam. Datuk Seri Anwar mengharapkan 30 orang Ahli Parlimen BN melompat parti dan seterusnya menubuhkan kerajaan yang sama sahaja dengan BN tanpa menyebut pun hukum hudud. Selepas PRU 12, orang India tidak lagi bergantung kepada MIC tetapi beralih sokonga kepada PKR dan DAP untuk mewakili suara mereka di Parlimen. Sokongan Salehudin jelas menampakkan beliau tidak faham dengan adab membaca al-Qur'an mungkin masih perlu menjalani proses tarbiyyah lagi agaknya.

Kedua: Umat Islam sendiri tidak dibenarkan untuk menyentuh mashaf al-Qur'an dalam keadaan berhadas samada kecil atau besar. Larangan ini menunjukkan bahawa al-Qur'an sangat mulia kerana ianya Kalam Allah hanya boleh disentuh oleh orang yang suci (al-Mutahharun). Untuk membawa mashaf, membaca dan menyimpannya mesti mengikut adab tertentu. Membacanya dengan tujuan keduniaan, dibaca oleh orang bukan Islam pastinya sebutan tidak betul dan disambut pula dengan tepukan dan sorakan serta ketawa sedikit-sedikit mahupun banyak kononnya atas nama 'sporting', setiakawan atau apa alasan sekalipun dikhuatiri termasuk ke dalam perbuatan mempersendakan agama. Ini telah disebut oleh an Sri Harssani Zakaria, Mufti Perak.

Ketiga: Allah telah mengingatkan kita supaya 'tidak menjual ayat-ayat Ku dengan harga yang rendah'. Maksud harga yang rendah ialah menggunakannya untuk tujuan yang tidak sepatutnya hingga mungkin boleh menjatuhkan martabat Kalam Allah itu sendiri di mata masyarakat bukan Islam. Kalau orang bukan Islam ingin belajar al-Qur'an, mereka boleh berbuat demikian samada melalui buku, CD, DVD dan mempelajarinya dari guru yang murshid. Bukan menghafal ayat-ayat tertentu sahaja sebelum ceramah dan kemudian menyebutnya semata-mata untuk mendapat sokongan yang bersifat sementara sedangkan hati orang kafir tetap curiga dengan Islam dan umatnya. Bukankah itu merupakan mainan dan gurauan orang bukan Islam? Mengapa orang Islam sendiri mengizinkannya?

Keempat: Bersekongkol dengan orang yang mempersendakan agama Islam jelas menjatuhkan martabat Islam. Kita umat Islam menggunakan ayat al-Qur'an untuk menghentam sesama Islam dan pada masa yang lain kita izinkan orang bukan Islam menggunakan ayat al-Qur'an untuk menghentam pula umat Islam. Sedangkan sekiranya mendapat kuasa nanti, mereka akan berpaling dan kembali menyatakan penentangan mereka terhadap hukum hudud. Mengapa kita tidak mahu belajar dari kerajaan campuran PAS-DAP-PKR yang mana suara mewakili Islam didominasi oleh parti orang bukan Islam.

Kelima: Sekiranya perbuatan itu dilakukan oleh parti UMNO dan komponen, PAS akan lantang membelasah namun apabila kesalahan yang serupa dilakukan oleh orang yang bersekongkol dengan mereka, itu tidak menjadi kesalahan tetapi maslahah (kepentingan) yang dibenakan untuk memerangi musuh Islam. Orang seagama dianggap musuh, orang kafir harbi dianggap lebih mulia daripada saudara seagama.

Keenam: Dalam apa perkongsian sekalipun, prinsip aqidah tidak boleh ditukarganti. Rasulullah s.a.w. pernah diajak oleh musyrikin Mekah untuk silih berganti menyembah Allah dan kemudian menyembah Tuhan musyrikin Mekah. Penegasan diberikan oleh Rasulullah s.a.w. bahawa agama Islam tidak boleh ditukarganti dengan permuafakatan yang menyalahi aqidah atau yang mencemar kesucian Islam.

Ingatlah Imam Malik sebelum membaca hadis, membuka kitab hadis atau bercakap mengenai hadis, beliau akan mandi, berwuduk, memakai wangi-wangian, berpakaian cantik-cantik sebagai tanda menghormati Rasulullah s.a.w. Maksudnya di sini membaca hadis bagi Imam Malik adalah acara formal yang tidak boleh dibuat secara main-main.

Sekali lagi, tindak-tanduk orang bukan Islam merenggangkan ukhuwwah seama Islam. Namun inikah yang umat Islam sendiri mahukan...???? Wassalam...









No comments:

Post a Comment